Dag 10: Billings, Montana - Reisverslag uit Billings, Verenigde Staten van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu Dag 10: Billings, Montana - Reisverslag uit Billings, Verenigde Staten van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu

Dag 10: Billings, Montana

Blijf op de hoogte en volg Sjaak en Carola

13 September 2017 | Verenigde Staten, Billings

Vandaag hadden we een lange rit. We gingen van de staat South Dakota via Wyoming naar Montana. We hadden twee stops. Eentje na 1,5 uur bij Devil's Tower en eentje na 3,5 uur bij Little Bighorn Battlefield. Devil's Tower is voor de indianen een heilige plek. De legende gaat dat er 7 zusjes en 1 broertje aan het spelen waren en dat het jongetje ineens veranderde in een beer en zijn zusjes aan wilde vallen. De rots zei toen klim op mij en de rots begon te groeien. De beer klauwde zijn nagels in de rots en zo ontstonden de typische snedes in de rots. De rots is volgens de wetenschap een ondergrondse uitbarsting van een vulkaan en is magma wat naar buiten spoot. Oorspronkelijk diep in de aarde maar uiteindelijk kwam de rots boven de grond. Of de grond werd lager. Dat zal het geweest zijn. We liepen de trail er omheen en zagen ook bergbeklimmers. Zo'n 5000 per jaar beklimmen de rots. Hierna gingen we naar het slagveld waar generaal Custer en de indianen elkaar afslachten. Deze slag was het einde van de zelfstandigheid van de indianen en belandden ze in reservaten. Dieptriest en indrukwekkend. Wijds landschap met graven/gedenkstenen waar de gevallenen gevonden werden. Morgen gaan we naar Cody. Via de Beartooth Highway en Chief Joseph scenic byway rijden we al door Yellowstone.