Port Renfrew & omgeving - Reisverslag uit Port Renfrew, Canada van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu Port Renfrew & omgeving - Reisverslag uit Port Renfrew, Canada van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu

Port Renfrew & omgeving

Door: Sjaak en Carola

Blijf op de hoogte en volg Sjaak en Carola

12 September 2024 | Canada, Port Renfrew

Vandaag staat Botanical beach op het program. Een rotsenstrand wat vrij valt met eb en waarin de zee haar geheimen achterlaat in de poelen die ontstaan in de stenen. Gelukkig is het op het juiste tijdstip eb, om 12.45 uur. We vullen de ochtend door eerst naar Sombrio beach te gaan, 25 minuten rijden. Dit blijkt uiteindelijk een heel avontuur voor ons senioren [e-1f602]. Hier zijn de stranden omringd door enorme bossen die je eerst door moet. De afrit van de weg is onverhard en met kuilen en daalt behoorlijk af. Maar dit is toch de juiste weg! Na parkeren auto lopen we naar het pad door het bos. Zo prachtig. Giga lange slanke bomen, bekleed met mos. Sprookjesachtig. We dalen af en wat Sjaak elke keer zegt .. wat daalt moet ook weer omhoog. Nou dat hebben we geweten! We nemen rechts ipv links en klimmen over stenen, trapjes en boomstammen. Modderig ook. We lopen over een capillano hangbrug en klimmen noodgedwongen verder. En daar loopt de kreek uit in zee. Het is nog altijd rotsachtig en we treffen een paar dappere kampeerders die op soort stenen verhogingen in tentjes de nacht door brachten. De Juan de Fuca trail loopt hier langs de kust. We hebben dus blijkbaar een stuk gelopen [e-2705] We staan aan de verkeerde kant van de kreek en het is nog niet eb genoeg om over te steken dus we moeten hetzelfde pad weer terug om op het strand te komen, want .. waar we eigenlijk naar op zoek zijn is de verborgen waterval. Het strand is werkelijk bezaaid met stenen. Ik zou er prachtige Happy Stones van kunnen maken [e-1f601]. Dat is ook wel wat lastig lopen maar we zetten door. Links vh strand is ergens de ingang naar de waterval. Ook daar stroomt een kreekje en we klimmen weer omhoog via het mini watervalletje. Hoger en hoger .. en dan kunnen we niet verder. Of we nu goed zaten of niet we moeten terug. Weer over het stenen strand, klimmen en terug naar auto. Workout 1

Dan op naar Botanical beach want inmiddels is het water laag genoeg om het strand op te kunnen. Het is met de auto 5 minuten van Port Renfrew. Auto is goed te parkeren en volgens internet volg je een loop door het bos en kom je langs zowel Botanical beach als Botany beach. Ook deze loop is weer zeer uitdagend. Klimmen en dalen over stronken en stenen. Maar uiteindelijk is het het waard. Veel hout op de stranden, rotsen, stenen .. mooie plaatjes. De tocht duurt al met al ook weer wat tijd en workout 2 is een feit. Met alleen goede basisconditie red je dit zo maar niet hoor.

We willen eten en omdat we zeer afgelegen zijn is de enige optie de pub bij ons hotel en daar zitten we prachtig aan de baai en drinken een lekker biertje bij ons eten.

We moeten echt even rusten en gaan terug naar de kamer. Later rijden we nog even naar het ‘dorp’ maar dat is er eigenlijk niet. De omgeving is wel echt prachtig.

Morgen naar Tofino voor 3 nachten waar we 2x excursie hebben maar daar later meer over. De rit zal aan km’s al 5 uur rijden zijn maar her en der stoppen zorgt toch voor weer een gevulde dag.

• 12 September 2024 - 10:11

Ineke:

En mosselen gekookt?

mooie foto’s

• 12 September 2024 - 18:46

Jeanne :

Wat een prachtige reis maken jullie....en due natuur..waauw. ik ga het volgen