Pacific Rim NP en black bears - Reisverslag uit Tofino, Canada van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu Pacific Rim NP en black bears - Reisverslag uit Tofino, Canada van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu

Pacific Rim NP en black bears

Door: Sjaak en Carola

Blijf op de hoogte en volg Sjaak en Carola

15 September 2024 | Canada, Tofino

Vanochtend hadden we vrij. Wat later uit bed, ontbijt en op weg naar de stranden van Pacific Rim National Park. We hebben nergens ontbijt bij en even snel ergens aanschuiven is er bijna niet bij dus we eten ‘s ochtends maar kwark met cruesli. Smaakt prima en scheelt bakken aan calorieen. Koffie hebben we wel

overal op de kamer dus dat komt allemaal goed. We rijden eerst naar Radar Hill. Met de auto rij je zo het NP in en de day pass of beach pass of jaarpas kan je via automaten kopen. Het is maar klein stukje naar het uitkijkpunt en dat is prachtig. Bergen en de zee. Echt de natuur is niet normaal zo mooi hier. Overal wordt hier gewaarschuwd voor beren maar er zitten hier ook wolven en poema’s die eigenlijk gevaarlijker zijn. Nou is de kans op een spontane ontmoeting niet heel groot maar we kijken toch wel goed om ons heen. We rijden door naar Long Beach en het valt echt op hoe én toegankelijk hier alles is maar ook relaxed en niet druk. Op het strand is het gelukkig eb. Het vloed komt hier vrij ver en er staan overal waarschuwingsborden voor tsunami’s. Sjaak beklimt de hoge rots op het strand en ik blijf maar op het zand kijkend naar wat de zee achter liet. Er zijn er veel

aan het surfen. We lopen een stuk langs de vloedlijn. Opvallend is al het drijfhout wat hier overal ligt. We gaan nog even naar Wickaninnish beach. Daar is een visitors centrum en het strand is ook prachtig. We hebben nog steeds geen magneet van Tofino dus we rijden naar het andere visitors Centre en daar hebben we geluk. Inmiddels heb ik honger en zien we plots een soort surfers dorp. Ook opvallend hier: alles lijkt soort van food trucks achtig opzet qua restaurants. Leuk om te zien. We scoren een heerlijke hamburger met friet. Daar kon die van gister van Sjaak niet aan tippen hoor in the Shed. Dat leek soort klef McDonald ding. Nee deze is the real thing!!

Nog even langs supermarkt voor kwark en er is een marktje in het dorp. Lokale kunstenaars tonen hun waar. Terug naar hotel want we gaan weer varen. Zwarte beren dit keer. De boot is groter dan die van gister maar de kust is goed te zien van onze plekken. We speuren allemaal en ja hoor, numero uno. Een mannetje!! Daarna speuren we verder en daar is een vrouwtje met 2 jonkies van nu circa 9 maanden oud. We hebben geluk. Het is zonnig en het is eb dus er kan door beren gescharreld worden op de strandjes. Moederbeer rolt ff een steen opzij voor een krabbetje met grootste gemak van de wereld. Ze lijken sloom maar zijn reuze sterk en snel. Het vaar gebied is weer adembenemend mooi!!! Na 3 uur zijn we weer aan wal. Inmiddels is naast onze deur een bedrijfsfeest aan de gang met muziek en bbq. Het ziet er gezellig uit. Wij hebben weer geen honger en eten maar lading fruit wat we eerder kochten. Morgen weer lange dag voor de boeg. Naar Telegraph Cove, zeker 5,5 uur rijden hier vandaag. Groot deel zelfde weg terug als eergister want meer wegen hebben ze hier niet.