Telegraph Cove en Port Hardy - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu Telegraph Cove en Port Hardy - Reisverslag uit Port Hardy, Canada van Sjaak en Carola Kwaak-van Kesteren - WaarBenJij.nu

Telegraph Cove en Port Hardy

Door: Sjaak en Carola

Blijf op de hoogte en volg Sjaak en Carola

18 September 2024 | Canada, Port Hardy

Vandaag naar Port Hardy, slechts een uur rijden verderop. Het uiterste Noorden van Vancouver Island. Er is daar waarschijnlijk niet veel te doen maar morgen hebben we daar onze laatste excursie. Met een rib-boot weer de zee op, op zoek naar wildlife. Omdat we vanochtend alle tijd hebben doen we het rustig aan en lopen eerst nog eens door Telegraph Cove. Het is een community daterend uit 1911. De Japanners vestigden zich hier voor een salmon saltery en vanwege het hout en de zaagmolen maakten ze hier de houten kisten om de gezouten zalm te verschepen. Het kent een hele geschiedenis. Het dorp bestaat vooral uit houten huizen op palen dat de haven onder invloed staat van het getij. De huisjes zijn te huur en dragen de namen van de voormalige bewoners. Bij elk huis staat uitleg over wie ze waren en wat ze deden. Hartstikke leuk! We bezoeken het walvis museum op de pier. Ook erg leerzaam en interessant en verrassend leuk opgezet. We leren dat de orkas die we zagen onder te verdelen zijn in familie groepen. Zo zagen en hoorden wij onderwater oa de A en G clan en er is verschil tussen de orkas die op zeehonden jagen of die op vis. In m’n verhaal van gisteren vermeldde ik abusievelijk dat we naar 3 orkas keken die vis vingen naar dat is aangepast naar 3 humpback whales. Vandaar de nieuwe versie per mail. Trouwens vandaag leerden we dat de vis techniek nieuw is. De BBC maakte er vorig jaar een documentaire over. De ene walvis jaagt de vissen op en de ander gaat met bek op naar boven en hap slik weg. Zo werken ze samen en de vissen maar denken dat ze veilig zijn bij die rotsen. Erg slim van de walvissen. We gooiden onze bloedsuikers even omhoog met mierzoete cinnamon buns en hot chocolate met slagroom bij Sally’s Shack [e-38] Snack. Hondje Sally liep vroeger altijd door het dorp. Op een dag joeg ze een beer weg maar ze verloor de strijd! We kijken nog even bij een art shop en kopen weer twee magneten. Eén van een orka en walvis, echte kunststukjes. Onderweg naar Port Hardy zien we een bordje Hidden Cove Resort. De Duitsers van de boot van gisteren zagen we in het walvis museum en ze verblijven daar. Een prachtig verborgen resort. Het staat te koop. 4 miljoen dollar. Zullen we ? [e-1f92a]

Het regent maar door en we zijn zo in Port Hardy. Kamer helaas nog niet beschikbaar dus we doden de tijd met rondje supermarkt, broodje van de Subway en even bij het water kijken. Later nog een poging bij het hotel want met die regen en feit dat er hier weinig te beleven valt is het even ‘vervelen’. De pub van het hotel heeft gelukkig bier en even later kunnen we de mooie kamer in. Lekker weer een groot king bed en als verrassing zit het ontbijt erbij hier. Toppie.

Een ding van de reis snappen we niet goed. In Telegraph cove was een soortgelijke grizzly tocht als gisteren, dus waarom moesten we gister voor dag en dauw door donker naar port McNeill en (dat is dus eigenlijk twee dingen) waarom een uur rijden weer een ander hotel waar we morgen mogelijk een soortgelijke trip doen alleen op een snellere boot ?? We snappen deze verhuizing ook niet goed. We gaan het zien of het verschil maakt .. misschien zie we morgen wel grizzlies [e-1f937]‍[e-2640]️[e-1f61d]